Hoe expliciete directe instructie kan bijdragen aan verbeterde kwaliteit van geldrekenlessen in groep 3.
Hoe expliciete directe instructie kan bijdragen aan verbeterde kwaliteit van geldrekenlessen in groep 3.
Samenvatting
Passend onderwijs (2014) bieden is niet voor iedere leerkracht een vanzelfsprekendheid. Het volgen van modules en lezen van theorie hebben me doen inzien dat er middelen zijn waardoor de leerkracht zijn handelen tijdens de les beter en sneller kan afstemmen op de didactische begeleidingsbehoefte van de leerlingen. Vooronderzoek leerde me dat het Expliciete, directe instructie-model (Hollingsworth, 2015) een middel kan zijn. In dit onderzoek heb ik Expliciete, directe instructie (EDI) ingezet tijdens de geldlessen in groep 3 op basisschool DK om te zien of de kwaliteit van lesgeven verbeterde. Daarmee wilde ik meer afstemming tussen leerkracht en leerling bereiken. Vier onderdelen van EDI heb ik uitgediept en uitgeprobeerd. Werken met een concreet lesdoel, activeren van voorkennis, instructie van concepten en vaardigheden en controleren van begrip. Deze vier met name, omdat deze voor mijzelf een uitbreiding van mijn leerkrachtvaardigheden betekenden. Ook was ik van mening dat juist deze vier onderdelen essentieel zijn bij de afstemming op de leerling. De conclusie van dit onderzoek is dat EDI kan bijdragen aan betere en snellere afstemming tussen leerkracht handelen en de didactische begeleidingsbehoefte. Getoetst is dat mijn leerkrachtvaardigheden zijn uitgebreid. De leerlingen zijn actiever tijdens de les, waardoor de betrokkenheid stijgt. Tijdens de lessen zijn minder fouten gemaakt in de zelfstandige verwerking door de niveau 1 en 2 leerlingen.
Organisatie | Fontys |
Opleiding | Master Educational Needs |
Afdeling | Fontys Opleidingscentrum Speciale Onderwijszorg |
Datum | 2017-07-07 |
Type | Master |
Taal | Nederlands |