Hoe blijf je als lerarenopleider in ontwikkeling?
Hoe blijf je als lerarenopleider in ontwikkeling?
Samenvatting
In dit hoofdstuk gaan we in op de professionele ontwikkeling van lerarenopleiders.
Enerzijds gaat het om de professionele ontwikkeling van de individuele beroepsbeoefenaar
en anderzijds om de ontwikkeling van het beroep als geheel (De Boer, Melief, & Tigchelaar,
2009). Beide elementen hebben met elkaar te maken: als individuele beroepsbeoefenaren
hun professionele ontwikkeling serieus nemen en zich blijven ontwikkelen, heeft dat zijn
weerslag op (het aanzien van) de beroepsgroep als geheel.
We besteden aandacht aan drie onderwerpen: 1) waarom zou je als lerarenopleider in
ontwikkeling blijven; 2) hoe kun je in ontwikkeling blijven; en 3) waar kun je je in
ontwikkelen? Deze onderwerpen worden beknopt uitgewerkt. De uitwerking biedt de
lezer geen stappenplannen, maar wel aanknopingspunten en ideeën voor het zelf invulling
geven aan de eigen professionalisering. Bij elk onderwerp noemen we enkele artikelen die
lezenswaardig zijn voor wie zich verder in dit thema wil verdiepen.
Organisatie | Fontys |
Afdeling | Fontys Lerarenopleiding Tilburg |
Lectoraat | Lectoraat Meesterschap |
Lectoraat Professionalisering van leraren en lerarenopleiders | |
Gepubliceerd in | Kennisbasis lerarenopleiders. Katern 1: de Lerarenopleider / redactie: Gerda Geerdink & Ietje Pauw VELON, Pagina's: 51-58 |
Jaar | 2016 |
Type | Boekdeel |
Taal | Nederlands |