Spelen op het schoolplein, een fit idee?
Spelen op het schoolplein, een fit idee?
Samenvatting
Toename van fysieke activiteit op het schoolplein, nadat er spellen zijn aangeboden in de gymles die direct toepasbaar zijn op het schoolplein.
Voor dit praktijkonderzoek is bij leerlingen van de groepen drie, vier en vijf van saltobasisschol Louis Buelens onderzocht of extra spellen in de gymles, die zij ook kunnen toepassen op het schoolplein, hebben bijgedragen aan een actievere pauze. Verschillende onderzoeken tonen aan dat dit mogelijk is.
Methode
Tijdens de interventie periode zijn er vier weken lang tijdens de gymlessen op vrijdag activiteiten aangeboden, die ook uitvoerbaar zijn op het schoolplein. De woensdag daarna zijn deze activiteiten uitgevoerd op het schoolplein. Tijdens de voor- en nameting is er geobserveerd hoeveel procent van de leerlingen niet, matig tot intensief bewogen heeft, aan de hand van een aangepast observatieformulier dat is afgeleid van SOPLAY.
Resultaten
Er is een toename van de intensieve activiteit te zien en een daling van de matige activiteit. Het percentage van leerlingen die niet bewogen, is zo goed als gelijk gebleven.
Conclusie
Als conclusie kan worden gesteld dat het niet duidelijk is of de activiteiten die de leerlingen hebben uitgevoerd tijdens de nameting, de daadwerkelijke en enige reden is voor de toename van de intensieve fysieke activiteit.
Organisatie | Fontys |
Afdeling | Fontys Sport en Bewegen |
Datum | 2013-07-01 |
Type | Bachelor |
Taal | Nederlands |