De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Toename motivatie LO door adaptief beoordelen.

Verandering in beoordelingsmethode zorgt voor meer autonoom gemotiveerde leerlingen in les LO.

Open access

Rechten:Alle rechten voorbehouden

Toename motivatie LO door adaptief beoordelen.

Verandering in beoordelingsmethode zorgt voor meer autonoom gemotiveerde leerlingen in les LO.

Open access

Rechten:Alle rechten voorbehouden

Samenvatting

De essentie van dit onderzoek was het inventariseren van het effect van een adaptieve
beoordelingsmethode op het competentiegevoel en de autonome motivatie van leerlingen. Het
onderzoek betrof de bovenhandse techniek bij volleybal en is uitgevoerd op het R.S.G. Lingecollege
binnen twee eerste klassen. De interventiecomponenten indeling in niveaugroepen, inzicht in
beoordelingscriteria en het onderling beoordelen moesten een toename van zowel het
competentiegevoel als de motivatie teweeg brengen. Uit de resultaten werd vastgesteld dat adaptief
beoordelen een positief effect heeft op beide elementen. Verder onderzoek naar het effect van
verschillende manieren van beoordelen op autonome motivatie is aan te bevelen.

OrganisatieFontys
AfdelingFontys Sport en Bewegen
PartnerR.S.G. Lingecollege te Tiel
Jaar2012
TypeBachelor
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk