Het speelveld van de leraar
Een onderzoek naar het welbevinden van de leraar, in het spanningsveld tussen de normatieve en instrumentele professionaliteitHet speelveld van de leraar
Een onderzoek naar het welbevinden van de leraar, in het spanningsveld tussen de normatieve en instrumentele professionaliteitSamenvatting
In het huidige basisonderwijs lijkt een spanningsveld te bestaan tussen de normatieve en
instrumentele professionaliteit van de leraar. Bij de normatieve professionaliteit wordt de
nadruk gelegd op de sociaal-emotionele ontwikkeling, deze gaat voor op de methode. Met de
instrumentele professionaliteit wordt de nadruk gelegd op toetsen, cijfers en kennis. Binnen
dit spanningsveld zijn de voorwaarden voor een positief welbevinden, namelijk de
aanwezigheid van autonomie, competentie en relatie, niet altijd in voldoende mate aanwezig.
Zo ervaren leraren weinig autonomie, is er niet genoeg tijd en ruimte voor hun
professionalisering en bestaan er conflicten en spanningen in de relaties binnen de school.
Zowel de relatie tussen leraren onderling, als de relatie tussen de school en de
overheid/inspectie. Het doel van dit onderzoek is om een beeld te krijgen van het welbevinden van de leraar,
binnen het eerdergenoemde spanningsveld.
Organisatie | Christelijke Hogeschool Ede |
Opleiding | Leraar Basisonderwijs |
Afdeling | Academie Educatie |
Jaar | 2016 |
Type | Bachelor |
Taal | Nederlands |