Grote helpers, kleine mensen!
Onderzoek over kinderen met autisme en beperkte communicatieve vaardigheden en hun profijt bij het werken met paardenGrote helpers, kleine mensen!
Onderzoek over kinderen met autisme en beperkte communicatieve vaardigheden en hun profijt bij het werken met paardenSamenvatting
Het praktijkprobleem waarmee K.E.F. kampt, is de invulling van de therapeutische paardrijlessen betreffende kinderen met een autisme spectrum stoornis. De therapeutische lessen die K.E.F. op dit moment biedt zijn gericht op lichamelijke doelstellingen van de cliënt (Festina Lente, n.d.b). De hulpvragen veranderden en de doelgroep groeide met kinderen die geen lichamelijke doelstellingen hadden. Lichamelijke doelen zijn niet de hulpvraag van deze ouders. De kinderen met autisme kunnen ook op andere gebieden zichzelf ontwikkelen door middel van het werken met paarden, denk hierbij aan het trainen van sociale vaardigheden, zelfvertrouwen en zelfredzaamheid (Festina Lente, n.d.b.). De vraag ligt op dit moment dus anders dan het aanbod en er is een verschuiving nodig van aanbod- naar vraaggericht werken. K.E.F. is op zoek naar een aanbod wat meer uitdaging biedt voor kinderen met autisme zonder dat het frustraties oplevert (Y. Hoban, persoonlijke communicatie, 14 november 2017). Deze probleemstelling heeft geleid tot de volgende doelstelling: het doel van het afstudeeronderzoek is om in mei 2018 een werkmethode te kunnen overhandigen aan Kilkieran Equestrian Farm, waarmee kinderen met autisme, nieuwe vaardigheden en competenties aan kunnen leren met behulp van paarden. De hoofdvraag: op welke manier kan K.E.F. kinderen met autisme, nieuwe vaardigheden aanleren met behulp van paarden?
Organisatie | Avans Hogeschool |
Opleiding | Sociaal Pedagogische Hulpverlening-Breda |
Afdeling | ASB Academie voor Sociale Studies Breda |
Partner | Kilkieran Equestrian Farm in Kilkenny, Ierland |
Datum | 2018-05-24 |
Type | Bachelor |
Taal | Nederlands |