Pedagogisch klimaat van het R.
Pedagogisch klimaat van het R.
Samenvatting
Dit is een verslag vanuit de minor algemene pedagogiek, met het accent op het pedagogisch klimaat. Op het R. hebben alle lokalen een wand, over het algemeen staat deze bij elk lokaal open. Hierdoor had ik al een kleine indruk van hoe de sfeer in de klassen was. Om een duidelijker beeld te krijgen van de sfeer in de klassen heb ik aan alle klassen een flitsbezoek gebracht. Ik wilde weten hoe de leerkrachten dachten over de sfeer in de klassen en in de hele school, hiervoor heb ik een interview afgenomen met alle leerkrachten. Uiteindelijk heb ik voor dit onderzoek methodes voor het pedagogisch klimaat opgezocht en bekeken.
Hieruit volgt de volgende probleemstelling voor het onderzoek:
‘‘Ik onderzoek wat de beste aanpak of methode is voor het o.b.s. Het .R om een zo goed mogelijk pedagogisch schoolklimaat dat zij willen verbeteren, te creëren met als doel voor een aanbeveling te zorgen waarin staat beschreven wat zij het beste kunnen doen om het pedagogisch klimaat te verbeteren.’’
Tijdens dit onderzoek heb ik mij verdiept in de theorie over het pedagogisch klimaat, het woord wordt veel genoemd in het onderwijs, maar wat houdt het nu precies in? In het theoretisch deel staat beschreven wat de belangen van een goed pedagogisch klimaat zijn, de vaardigheden die een leerkracht nodig heeft voor een goed pedagogisch klimaat en wat richtlijnen voor een school zijn om het pedagogisch schoolklimaat vorm te geven.
Organisatie | NHL Stenden Hogeschool |
Opleiding | Opleiding tot Leraar Basisonderwijs |
Afdeling | Academie Primair Onderwijs |
Datum | 2013-12-19 |
Type | Bachelor |
Taal | Nederlands |