Podcast Minder uren, betere lessen? Aflevering 3
Betere lessen: randvoorwaarden en ondersteuningPodcast Minder uren, betere lessen? Aflevering 3
Betere lessen: randvoorwaarden en ondersteuningSamenvatting
We hebben hoge verwachtingen van leraren als het gaat om de kwaliteit van hun lessen, maar er is nauwelijks tijd om goede lessen voor te bereiden. Kernvraag van de podcastreeks is of het verlagen van het aantal lesuren van leraren ten gunste van (gezamenlijke) ontwikkeltijd kan bijdrage aan betere lessen. In deze derde aflevering staan we stil bij de vraag wat leraren nodig hebben om samen betere lessen te ontwerpen. Hoe zorg je dat leraren de vrijgekomen tijd gebruiken om gezamenlijk te werken aan kwaliteit van lessen, en wat is daarvoor nodig aan ondersteuning? Rond deze vraag gaan we in gesprek met Ida Oosterheert, universitair hoofddocent aan de Docenten Academie van de Radboud Universiteit en Richard van den Berg, lid van de schoolleiding en opleider bij Academie Tien. Centrale vragen met de gesprekspartners zijn: Hoe kan het creëren van ontwikkeltijd bijdragen aan het ontwikkelen van betere lessen? Wat hebben leraren(teams) daar voor nodig? Hoe zorg je dat leraren de vrijgekomen tijd gebruiken om gezamenlijk te werken aan kwaliteit van lessen (structuur, cultuur, gedrag)? Was is daarvoor nodig aan ondersteuning (competentie) Wat betekent dat voor beleid op landelijk en schoolniveau?
Organisatie | Hogeschool van Amsterdam |
Datum | 2022-11 |
Type | Andersoortig materiaal |
Taal | Nederlands |